Barbara Piskula LISTY PISANE EMOCJAMI


Barbara Piskula "Listy pisane emocjami" (wyd. autorskie Magdaleny Kapuścińskiej Poetariat 2018)

Kiedy sięgnęłam po debiutancki tomik Barbary Piskuli, już po kilku wierszach nasunął mi się w myślach cytat, który stanowi motto mojego poetyckiego bloga, a mianowicie "Poezja leczy rany, jakie zadaje rozum" /Novalis/

Jest to zbiór pięknych poetyckich tekstów, nazywanych przez Autorkę listami i zdecydowanie został "napisany emocjami", tak jak poetka deklaruje w tytule swojego tomiku. Myślę, że są to w większości emocje bardzo trudne dla Autorki, ale też wielu z nas czytelników, z całą pewnością może się z nimi identyfikować. I właśnie takie wiersze z którymi czytelnik może się utożsamiać wydają mi się najlepsze, ponieważ mają szansę do niego trafić, chwycić za serce, skłonić do refleksji.
Utwory zawarte w tomiku cechuje dojrzałość, mądry przekaz i to "coś" nieuchwytnego, subtelnego, co mnie osobiście zatrzymuje. Podobają mi się także trafne i nieoczywiste puenty wielu utworów.
Mam kilka swoich ulubionych cytatów, które szczególnie mnie urzekły i są mi w pewien sposób bliskie:

"Zawsze wracaj tam (...)
gdzie masz prawo być sobą
jak to niebo bezkarnie może być niebem"

"bez wiary w siebie
leczysz blizny po niewykształconych
a obiecanych przez Boga skrzydłach
gdzie jesteś mała dziewczynko?"

"nie wiem co robić
wracać w twoją nieobecność
czy brnąć ociężale
w nieuczęszczane przez nikogo drogi
a nuż zjawi się znikąd
wymyślony dobry człowiek"

Basia Piskula zachwyca mnie też świetnymi neologizmami jak np. w wierszu METASTWORY:

"wierszospady słowogrady
uderzają w szyby moich oczu
wyrazwice błyskają złowieszczo
na pochmurnym sklepieniu myśli"

lub w wierszu ZAPOMNIENIE:

"pogodziłam się z zapomnieniem
z zatęsknieniem
z zatraceniem
z zaiwnością
z zarzeczywistości"

Osobiście bardzo lubię takie gry słowne, tworzenie poetyckich neologizmów, ponieważ nadają one Autorowi jego własny, niepowtarzalny styl i jeśli są trafne i przemyślane to zdecydowanie stanowią wartość dodaną utworu.
Tomik został przepięknie wydany przez wydawnictwo autorskie Magdaleny Kapuścińskiej
POETARIAT  właśnie na stronie wydawnictwa, po raz pierwszy zetknęłam się z wierszami Basi.

Życzę Autorce jeszcze wielu tak pięknych tomików, bo jak pisał grecki poeta Takis Antoniu
"Poezja – najdłuższa droga na tym świecie." Ja z przyjemnością będę przyglądać się temu poetyckiemu rozkwitaniu.

Monika Magda Krajewska

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Anna Czartoszewska WYŁONIONA Z SZAROŚCI

Renata Blicharz JA, ŚMIERĆ

Antologia poezji współczesnej MOSTY